streda 4. marca 2015

Poznáte ich?

 ...pazdernáky, drapáky alebo krumplové šúlky...čo dedina to iný názov.
Jednoduché starodávne jedlo chudobných, typické pre rôzne kúty Slovenska...akurát v každom kúte ho inak volali.
Sú to placky alebo posúchy zo zemiakového cesta vhodné ako príloha ku kyslým mliečnym polievkam ale dobré sú aj samotné.

Cesto pripravíme z vopred v šupke uvarených zemiakov, ktoré nastrúhame a hladkej múky ( čítala som viac receptov niekde dávajú polohrubú ale aj hrubú múku ), na 1 kg zemiakov dáme 1/2 kg múky, množstvo si môžeme v tomto pomere upraviť, pridáme 1 vajce a osolíme. Vypracujeme cesto ( je lepivé, preto pri práci s ním treba použiť dosť veľa múky ), rozdelíme na 2 časti. Každú rozvaľkáme, potrieme rozpustenou kačacou alebo bravčovou masťou, osolíme a zvinieme ako roládu. Z rolády odkrajujeme asi 5 cm veľké kúsky, ktoré reznou stranou ukladáme na plech s papierom na pečenie a roztlačíme na placku. Opačnou stranou noža urobíme na každej placke mriežku, potrieme masťou a upečieme do chrumkava. Ja som ich piekla pri 200 stupňoch asi 20 minút ale každá rúra pečie inak, tak ich treba radšej sledovať. My sme ich dnes mali k šošovicovej polievke.
Je aj iný postup, pri ktorom sa rozvaľká menšie množstvo cesta na veľkosť lokše, tá sa potrie masťou, zvinie do rolády a zatočí do slimáka. Tento spôsob je ale zložitejší a zdĺhavý. Ja som ich dnes potrebovala urobiť rýchlo a veľa :-)
Dobrú chuť!
Danka.

5 komentárov:

  1. No super Danka, som pred obedom, tak tu nasucho pregĺgam :-D, tvoje pazdernáky (alebo ako sa to vlastne volá :)) sa mi veľmi páčia, nepoznám ich, ale vyzerajú vynikajúco. Okrem toho zbožňujem zemiakové cesto, takže pre mňa je toto raj na zemi :-D. Ďakujem za inšpiráciu a určite vyskúšam, možno už tento víkend :).
    ....a skoro som zabudla, krásne fotečky, ako vždy :)
    Vierka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ...jaj Vierka dobré boli...ja som ich robila po dlhej dobe a tiež som si pochutila :-) D.

      Odstrániť
  2. Mnamka, ja to vidim prvy krat.. krasne fotky Dani :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mnamka, ja to vidim prvy krat.. krasne fotky Dani :-)

    OdpovedaťOdstrániť